DIGITAL INCLUSION OF WOMEN IN ONLINE BUYING AND SELLING PRACTICES

Rika Oktavia, Elsy Renie

Abstract


This research examines the digital inclusion of women in online buying and selling practices, analyzing their role as consumers and the impact on economic inclusion. The study employs qualitative research methods (Library Research). The findings indicate that women's participation as consumers in online commerce plays a crucial role in maintaining economic balance and sustainability, particularly by enhancing time efficiency, enabling women to manage household responsibilities effectively. According to the perspective of muamalah fiqh, women's engagement in online buying and selling is permissible under specific conditions. However, it prohibits excessive and wasteful consumption patterns, categorized as al-israf behavior.

Keywords


Inclusion; Economic Digitalization; Women; Online Buying and Selling

References


Abdurrahman, Z. (2020). Teori Maqasid Al-Syatib dan kaitannya dengan Kebutuhan Dasar Manusia Menurut Abraham Mslow. Jurnal Ushuluddin: media Dialog pemikiran islam, 20 (1) https://doi.org/10.24.252/jumdpi1.15534

Adinugraha, H. H. (2018). kewenangan dan kedudukan perempuan dalam islam. jurnal perempuan, Agama dan Gender, 17, 48-49.

Al-afriqiy, i. m. (1972). lisa al-arab. jurnal keislaman , 34.

Al-ghazali. (2019). maslahah mursalah. jurnal keislaman , 50.

Al-qardhawi, y. (1994). al-ijtihad al-mu'asir. jurnal islam , 68.

Ambarwati, r. (2020). pelaksanaan jual beli Online di toko Online altis nganjukdalam perspektif maslahah mursalah.jurnal skripsi , 10.

Anshori, A. (2016). Digitalisasi Ekonomi Syariah. Jurnal Ekonomi Keuangan dan Bisnis Islam , 10.

Aprilia, W. S. (2021). Perkembangan Ekonomi Digital di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pertahanan , 246

Ariyani, N. E. (2019). jual beli Online. jurnal ekonomi , 50.

Ash-Shiddieqy, Prof. Dr. T.M. Hasbi, Falsafah Hukum Islam, Jakarta, Bulan Bintang, Cet. I, 1975

Asman, A. (2020). Hak dan Kewajiban Perempuan Dalam Perspektif Syariat Islam. Borneo : Journal of Islamic Studies, 3(2), 1–16. https://doi.org/10.37567/borneo.v3i2.259

Ayu, R. K. (2017). Perempuan Pebisnis Startup di Indonesia dalam Perspektif Cybertopia. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies), 1(2). https://doi.org/10.25139/jsk.v1i2.167

Bunsaman, S. M., & Taftazani, B. M. (2018). Peranana Perempuan dalam Meningkatkan Kesejahteraan Ekonomi Keluarga (Studi Tentang Peranan Petugas K3L Perempuan Universitas Padjadjaran Jatinangor (Zona: Rektorat)). Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 5(2), 146. https://doi.org/10.24198/jppm.v5i2.18373

Dianka, a. a. (2021, Jakarta senin). Retrieved juni senin, 2023, from m, trenasia.com: m, trenasia.com

Dr. Busyro, M. (2019). Maqashid al-syariah. Jakarta: Kencana.

Dr. H. Satria Effendi, M. M. (2017). Ushul Fiqih. Jakarta: Kencana (Prenadamedia).

Fahnum, M. A. (2017). hak-hak perempuan menurut perspektif al-qur'an. jurnal perempuan, agama, gender , 188.

Fatihudin, D. D. (2023). Literasi keuanagan.surabaya: um surabaya.

Hanapi, A. (2015). Peran Perempuan Dalam Islam. juournal of child and gender studies, volume 1, 17.

Harahap, K. A. (2008). Rahasia sukses bisnis khadijah . jakarta selatan: Cetakan Pertama.

Hartini. (1989). peran wanita dalam meningkatkan kesejahteraan sosial keluarga melalui usaha ekonomi produktif.Yogyakarta

Hasibuan, A. N. (2020). Perilaku Konsumen Dalam Belanja Online Melalui Perspektif Gender. Jurnal Gender , 86.

https://ditkumlasi.bappenas.go.id/download/file/Narasi_RPJMN_2020-2024.pdf

https://sdgs.bappenas.go.id/%22http://www.un.org/sustainabledevelopment/sustainable-development-goals//%22

https://www.kominfo.go.id/content/detail/32999/bisnis-e-commerce-semakin-gurih/0/artikel

Huda, H. I. (2022, mei senin). inklusi keuangan. Retrieved mei senin, 2022, from komputerisasi keuangan: komputerisasi akuntansi.ac.id

Huriani, E. Z. (2021). perempuan dan bisnis Online di masa pandemi covid 19: pengalaman di kota bandung, jawa barat. journal of gender and family studies , 27.

Indonesia, p. p. (2020). Rencana pembangunan jangka menengah nasonal 2020-2924. Jakarta: Narasi.

Islamail, n. (2003). perempuan dalam pasungan. Dalam n. ismail, Bias Laki-laki dalam Penafsiran (hal. 14). yogyakarta: Lkis.

Ismail, Z. (2016). perempuan dan politik pada masa awal islam. jurnal review politik, volume 06 (politik), 144.

Jami, M. (2008). Kemaslahatan dan Pembaharuan Hukum Islam,. jurnal keislaman , 24

Jami, M. (2008). Kemaslahatan dan Pembaharuan Hukum Islam,. jurnal keislaman , 24.

Karnadi, A. (2022, April Rabu).Perempuan Lebih Banyak Belanja Online Pada 2021. (D. Bayu, Editor) Retrieved April Rabu, 2022, from dataindonesia.id: https://dataindonesi.id

Kartajaya, H. (2003). Marketing In Venus. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

KH, A. M. (2022). Pemikiran Hukum Ekonomi Syariah (Vol. 6). (N. R. Yunus, Ed.) Yogyakarta: CV Budi Utama.

Kusuma, R. S. (2016). Penggunaan Internet Oleh Dosen Berdasar Gender Dan Regenerasi.Jurnal Kesetaraan Gender, VIII, 55.

Lestarini, A. H. (2019, mei senin). medcom.id. Dipetik mei senin, 2019, dari https://www.medcom.id/ekonomi/mikro/4ba292Rk-survei-perempuan-cenderung-transaksi-belanja-Online: https://www.medcom.id/ekonomi/mikro/4ba292Rk-survei-perempuan-cenderung-transaksi-belanja-Online

Lubis, A. (2022). Kepemimpinan Perempuan Dalam Islam. jawa barat: cendekia.

Marginingsih, R. (58). Financial Technology (Fintech) Dalam Inklusi Keuangan Nasional di Masa. Jurnal Akuntansi dan Keuangan , 2021.

Misran. (1997, maret sabtu). Al-mashlahah mursalah. Al-mashlahah mursalah , hal. 4

Muhibbin, z. (2011). wanita dalam islam. jurnal sosial humainiora, volume 4, 14.

Mustika, W. F. (2017). Gambaran Pengambilan Keputusan Remaja Putri Dalam Perilaku Belanja Online. Jurnal Psikologi Udaya , 380.

Nasution, H. S. (2017). Wanita Bekerja Dalam Pandangan Islam. jurna keislaman , 27

Octavia, L. (2020). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Sistem Promo Pada Jual Beli Online Shopee. https://eprints.walisongo.ac.id , 104.

PMK, K. (2021, april senin). Kemenkopmk.go.id. (K. PMK, Editor, & k. PMK, Producer) Retrieved april senin, 2021, from Kemenkopmk.go.id: Kemenkopmk.go.id

Prof. Dr. H. Satria Effendi, M. M. (2017). Ushul Fiqih. Jakarta: Kencana (Prenadamedia).

Puspayoga, B. (2023, Agustus selasa). perempuan diminta melek teknologi digital agar mandiri secara ekonomi. Antara , hal. 10.

Ramadhan, S. (1977). dhawabith al-mashlahat. jurnal keislaman , 23

Ramziya zikra, z. Y. (2016). Kepuasan wanita berbelanja produk fashion. Jurnal rap , 63.

Renie, E. (2020). Partisipasi Perempuan dalam Ekonomi Inklusif. Agenda: Jurnal Analisis Gender dan Agama, 2(1), 10. https://doi.org/10.31958/agenda. v2i1. 1984

Salih, M. a. (2019). pengertian maslahah mursalah. jurnal keislaman , 19

Salyanty, D. M. (2023). perempuan pelaku usaha e-commerce di indonesia. jurnal ekonomi dan bisnis , 5

Sari, D. I. (2023, september jumat). inklusi ekonomi dan kenapa penting untuk perekonomian. TrenEkonomi , hal. 5.

Sitepu, P. N. (2022). Profil Perempuan Indonesia (Vol. 150). (Nurhayati, Ed.) Jakarta: Iklilah Muzayyanah Dini Fajriyah

Sitepu, P. N. (2022). Profil Perempuan Indonesia (Vol. 150). (Nurhayati, Penyunt.) Jakarta: Iklilah Muzayyanah Dini Fajriyah .

Sugiarto, A. (2022). Memahami Pengertian Ekonomi Digital, Manfaat, dan Peluang Bisnisnya. 104: penerbit buku kompas.

Susanti, e., Firdaus, f., & Rahayu, p. E. (2020). Peran Digital Komunikasi Terhadap Perempuan Berwirausaha (UMKM) di kota Padang. Jurnal Riset Ekonomi Manajemen (Rekomen), 3 (2), 148-155 https://doi.org/10.31002/rn. v3i2. 1983

SwaOnline. (2017, Juli Senin). model bisnis di era inklusi ekonomi. SWA , hal. 5.

Syaifuddin. (2019). Metode Tafsir Aminah Wadud Untuk Pemberdayaan. Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama , 9.

Utami, T. Y. (2021, Oktober senin). perempuan punya peran penting untuk menumbuhkan ekosistem usaha. Parapuan , hal. 25.

Venus, H. i. (2003). Marketing in venus. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Vio. (2021, November jumat). Praktek atau Praktik. Kabar Harian , hal. 13

Zainal, z. (2016). pengaruh kemampuan kerja .jurnal keislaman , 16.

Zulaiha, E. (2021). Perempuan dan Bisnis Online di Masa Pandemi Covid -19 : Pengalaman di Kota Bandung, Jawa Barat. Journal Of Gender and Familiy Studies , 28.

Zulfikar, E. (2019). Peran Perempuan Dalam Rumah Tangga Perspektif Islam: Kajian Tematik Dalam Al-qu’an dan Hadis. Diya Al-afkar: Jurnal Studi Al-qur’an dan Hadis,7(01), 79. https://doi.org/10.24235/diyarafkar.v7i01. 4529




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/alushuliy.v3i1.12116

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Rika Oktavia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Web Analytics

View My Stats