Development of Mind Mapping-Based Chemistry Pocketbook on Reaction Rate Material Class XI MIPA di SMAN 1 Candung

Nadia Sainita, Elvy Rahmi Mawarnis, Mimi Herman

Abstract


This study aims to obtain a valid and practical Mind Mapping-Based Chemistry Pocketbook on Reaction Rate Material for Class XI MIPA SMAN 1 Candung. This research applies Research and Development (R&D) with a 4D development model. The 4D model includes 4 phases, including: Define, Design, Develop, and Disseminate. However, the stages of research with this 4D model are only carried out until the development stage. The subjects in this study were students of class XI MIPA SMAN 1 Candung. Data were collected using research instruments including interview guidelines, validity sheets, and practicality sheets. Based on the results of data analysis, the average value of validity is 79.32% with a valid category and a practical value of 85.67% with a highly practical category.

References


Afriadi, R., Lufri, & Razak, A. (2013). Pengembangan Modul Biologi Bermuatan Pendidikan Karakter Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Kelas XI SMA. Pendidikan Biologi Kolaboratif, 1(2), 19–30.

Ailillah, S., Junaidi, E., Hakim, A., & Hadisaputra, S. (2021). Pengembangan Buku Saku Bentuk Elektronik Berbasis Mind Mapping pada Materi Laju Reaksi. Chemistry Education Practice, 4(3), 310–315. https://doi.org/10.29303/cep.v4i3.2728

Arsanti, M. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Penulisan Kreatif Bermuatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Religius bagi Mahasiswa Prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 1(2), 71–90. https://doi.org/10.24176/kredo.v1i2.2107

Budiharti, L., & Sutedjo, A. (2016). Pengembangan Komik Geografi sebagai Bahan Ajar Geografi pada Materi Hidrosfer dan Dampaknya bagi Kehidupan Kelas X-IPS SMA Kemala Bhayangkari 03 Porong. Swara Bhumi, 1(1), 123–132.

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat Pembinaan SMA Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Desyandri, D., Muhammadi, M., Mansurdin, M., & Fahmi, R. (2019). Development of Integrated Thematic Teaching Material Used Discovery Learning Model in Grade V Elementary School. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 7(1), 16–22. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/129400

Eko, S., & Mitarlis. (2021). Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Strategi Mind Mapping untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kreatif pada Materi Redoks Kelas X. UNESA Journal of Chemical Education, 10(2), 185–194.

Faelasofi, R. (2016). Penerapan Metode Mind Mapping pada Pembelajaran Matematika. Jurnal E-DuMath, 2(2), 185–192.

Faot, M. M., Zubaidah, S., & Kuswantoro, H. (2016). Pengembangan Modul Teknik Budidaya Tanaman Kedelai sebagai Bahan Ajar Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1421–1426.

Gustina, R., Bahar, A., & Amir, H. (2021). Pengembangan Buku Saku Kimia Berbasis Mind Mapping Materi Hidrolisis Garam Kelas XI MIPA SMAN 1 Bengkulu Tengah. Alotrop, 5(2), 106–114. https://doi.org/10.33369/atp.v5i2.16699

Gustinasari, M., Lufri, & Ardi. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Konsep Disertai Contoh pada Materi Sel untuk Siswa SMA. Bioeducation Journal, 1(1), 61–74.

Imaduddin, M. C., & Utomo, U. H. N. (2012). Efektifitas Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika pada Siswa Kelas VIII. HUMANITAS: Indonesian Psychological Journal, 9(1), 62. https://doi.org/10.26555/humanitas.v9i1.350

Larasati, M., Fibonacci, A., & Wibowo, T. (2018). Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Polimer Kelas Xii Smk Ma’Arif Nu 1 Sumpiuh. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 3(1), 32–41. https://doi.org/10.15575/jtk.v3i1.2038

Lena, N. R., Nurmaliah, C., & Mahidin, M. (2020). Development of Pocket Book on Electron Configuration Materials to Increase Student Motivation and Learning Outcomes. Journal of Physics: Conference Series, 1460(1), 1–9. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1460/1/012101

Lestari, M. P., & Winarsih. (2019). Validitas Modul Berbasis Problem Based Learning pada Sub Materi Pencemaran Lingkungan untuk Melatihkan Literasi Sains Peserta Didik Kelas X SMA. Bioedu, 8(3), 13–19.

Mailani, E., & Wulandar, E. (2019). Pengembangan Buku Ajar Matematika Materi Penjumlahan Bilangan Desimal dengan Pecahan Campuran Berbasis Pendekatan Scientific di SDN 101771 Tembung T.A 2018/2019. ESJ (Elementary School Journal), 9(2), 94–103.

Masita, M., & Wulandari, D. (2018). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping pada Pembelajaran IPA. Jurnal Kreatif, 9(1), 75–82. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.15294/kreatif.v9i1.16509

Mawarnis, E. R., Maiyena, S., Roza, L., & Rahman, M. Y. A. (2023). Development of Basic Chemistry II Textbook Based on Research. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(3), 1402–1411. https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i3.2759

Murniasih, T. R., & Hariyani, S. (2019). Peningkatan Minat Belajar Siswa SMP dengan Menggunakan Buku Saku Berbasis Mind Mapping. Seminar Nasional FST 2019 Universitas Kanjuruhan Malang, 2, 401–409.

Mustari, M., & Sari, Y. (2017). Pengembangan Media Gambar Berupa Buku Saku Fisika SMP Pokok Bahasan Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 113–123. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v6i1.1583

Musya’idah, E., & Santoso. (2016). POGIL, Analogi Model FAR, KBI, dan Laju Reaksi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA Pascasarjana UM, 671–680.

Nurhayati, E. (2019). Penerapan Buku Saku dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pasca Gempa Bumi. Jurnal Kependidikan, 5(2), 94–99.

Premianti, F. A. P. (2021). Pengembangan Buku Saku Ekonomi dengan Konsep Mind Mapping untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 9(3), 114–120. https://doi.org/10.26740/jupe.v9n3.p114-120

Roliza, E., Ramadhona, R., & Rosmery T, L. (2018). Praktikalitas Lembar Kerja Siswa pada Pembelajaran Matematika Materi Statistika. Jurnal Gantang, III(1), 41–46.

Rosyidah, A. N., Sudarmin, & Siadi, K. (2013). Pengembangan Modul IPA Berbasis Etnosains Zat Aditif dalam Bahan Makanan untuk Kelas VIII SMP Negeri 1 Pegandon Kendal. USEJ: Unnes Science Education Journal, 2(1), 133–139.

Salyani, R., Amsal, A., & Zulyani, R. (2018). Pengembangan Buku Saku Pada Materi Reaksi Reduksi Oksidasi (Redoks) di MAN Model Banda Aceh. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(1), 7–14. https://doi.org/10.24815/jipi.v2i1.10736

Setyawan, U. R., & Yuliani, Y. (2021). Pengembangan LKPD Berbasis Mind Mapping untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(2), 412–417. https://doi.org/10.26740/bioedu.v10n2.p412-417

Supadmi, N. L., Wiratma, I. G. L., & Merta, L. M. (2017). Penerapan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas X MIA. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(2), 48. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i2.12811

Susilo, A., Siswandari, & Bandi. (2016). Pengembangan Modul Berbasis Pembelajaran Saintifik untuk Peningkatan Kemampuan Mencipta Siswa dalam Proses Pembelajaran Akuntansi Siswa Kelas XII SMA N 1 Slogohimo. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 50–56.

Tanjung, A. (2015). Urgensi Pengembangan Bahan Ajar Geografi Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(1), 24-29. https://doi.org/10.17977/um017v20i12015p024

Wahyuningtyas, R. N., Maryaeni, & Roekhan. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen dengan Konversi Teks untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1330–1336.

Yerimadesi, Bayharti, Handayani, F., & Legi, W. F. (2016). Pengembangan Modul Kesetimbangan Kimia Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Kelas XI SMA/MA. Sainstek: Jurnal Sains Dan Teknologi, 8(1), 85–97. https://doi.org/10.31958/js.v8i1.444

Yerimadesi, Putra, A., & Ririanti. (2017). Efektivitas Penggunaan Modul Larutan Penyangga Berbasis Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIA SMAN 7 Padang. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(1), 17. https://doi.org/10.24036/jep/vol1-iss1/29

Yuliani, F., & Herlina, L. (2015). Pengembangan Buku Saku Materi Pemanasan Global untuk SMP. Unnes Journal of Biology Education, 4(1), 104–110.

Yusri, R., & Husaini, A. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Microsoft Power Point dalam Pembelajaran Matematika Kelas X MA KM Muhammadiyah Padang Panjang. Jurnal IPTEKS Terapan, 11(1), 1–8.




DOI: http://dx.doi.org/10.31958/je.v3i1.9291

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nadia Sainita, Elvy Rahmi Mawarnis, Mimi Herman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

  
View My Stats