Parent's Participation in Improving the Quality of Education in Elementary Schools
Abstract
Parents’ low participation in improving the quality of education is an interesting topic of study. This research aims to obtain data on parents’ participation in improving the quality of infrastructure and learning process in elementary schools. This research used a qualitative descriptive approach. Sources of data were the principal, teachers, and parents. Data collection techniques were observation, interviews, and documentation. Based on the research findings, it can be discussed that parents already participated in improving educational infrastructure but not maximized. They donate funds and energy for school construction. While, in learning process, parents contribute to guide, to motivate, to supervise the children, and to facilitate all their needs in learning. Problems faced by parents in improving the quality of learning are lack of time in supervising the children to learn due to busy work and also the low level of parents’ education and income (education and economic factors).
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amalina, A. (2020). Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini di Masa Pandemi COVID-19 Tahun 2020. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 538. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.592
Amaliyah, S. N., Rusijono, R., & Subroto, W. T. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Pada Subtema Perubahan Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5(3), 1100. https://doi.org/10.26740/jrpd.v5n3.p1100-1115
Amini, M. (2015). Profil Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Tk. Visi: Jurnal Ilmiah Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Non Formal, 10(1), 9–20. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JIV.1001.2
Anis Zohriah. (2015). Analisis Standar Sarana Dan Prasarana. Jurnal TARBAWI, 1(2), 53–62.
Anshori, I., & Illiyyin, Z. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Proses Pembelajaran di MTS Al-Asyhar Bungah Gresik. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.30868/im.v3i02.803
Arnesti, N., & Hamid, A. (2015). Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i1.3284
Atnawi, A. (2019). Pengaruh Kedisiplinan Terhadap Tingkat Prestasi Belajar Siswa Di Sdn Murtajih Pamekasan. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 6(2), 1–10. https://doi.org/10.31102/alulum.6.2.2019.1-10
Azzahra, R., Fitriani, W., Desmita, D., & Warmansyah, J. (2021). Keterlibatan Orang Tua di Minangkabau dalam PAUD pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3).
Djaelani, M. S. (2013). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat. Jurnal Ilmiah Widya, 1(2).
Hartoni, H. (2018). Impelementasi Manajemen Sarana Dan Prasarana Di Sekolah Menengah Kejuruan. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 8(1), 178. https://doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.3088
Herawati, N., Tobari, T., & Missriani, M. (2020). Analisis Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan di Sekolah Dasar Negeri 20 Tanjung Raja Kabupaten Ogan Ilir. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1684–1690.
Huda, M. N. (2018). Optimalisasi Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Ta’dibi : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 51–69.
Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. Holistik, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–21.
Jannah, S. N., & Sontani, U. T. (2018). Sarana Dan Prasarana Pembelajaran Sebagai Faktor Determinan Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 210. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9457
Julaeha, S. (2019). Problematika Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 157. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.367
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628
Junaidi, U., & Danim, S. (2020). Implementasi Manajemen Sarana Dan Prasarana Pendidikan di SMA Negeri 10 Bengkulu Selatan. Jurnal Manajer Pendidikan, 14(3), 72–83.
Lickona. (2017). Pendidikan Karakter dan Pembangunan Sumber Daya Manusia Keberlanjutan. Jurnal Pendidikan, 4(1), 220–234.
Lilawati, A. (2020). Peran Orang Tua dalam Mendukung Kegiatan Pembelajaran di Rumah pada Masa Pandemi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 549. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.630
Muhammadiyah, U., & Belitung, B. (2021). JOURNAL OF COMMUNITY DEDICATION AND SEKOLAH ALAM SEBAGAI ALTERNATIF PEMBELAJARAN LURING SELAMA PANDEMI COVID 19 DI DESA BERBURA. 1(2).
Novita, M. (2017). Sarana Dan Prasarana Yang Baik Menjadi Bagian Ujung Tombak Keberhasilan Lembaga Pendidikan Islam. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 4(2), 102–103.
Pramesti, D., Faisal, F., Fariyani, S., Sella, S., Hakim, A., Zulfian, Z., &
Suryati, S. (2021). Sekolah Alam Di Desa Berbura Sebagai Alternatif Pembelajaran Selama Pandemi Covid 19. Journal of Community Dedication and Development, 1(2), 101–110.
Priyatmoko, S. (2018). Memperkuat Eksistensipendidikan Islamdi Era 4.0. Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 1–19.
Putro, K. Z., Amri, M. A., Wulandari, N., & Kurniawan, D. (2020). Pola Interaksi Anak dan Orangtua Selama Kebijakan Pembelajaran di Rumah. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 124–140. https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i1.12
Rahayu Rini, N. W. (2018). Jurnal comm-edu. Jurnal Comm-Edu, 1(3), 14–19.
Rohmawati, A. (2015). Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.
Sabri, A., Warmansyah, J., Amalina, A., & Aswirna, P. (2020). Implementasi Pengintegrasian Keislaman Dalam Pengenalan Konsep Matematika Anak Usia Dini. 2020, 4(1), 23–30. https://doi.org/doi.org/10.15548/mej.v4i1.1240
Sapto, S. (2019). Perawatan Gamelan Pada Laboratorium Seni. Lakon Jurnal Pengkajian & Penciptaan Wayang, XVI(1), 33–40.
Sari, T. N., & Prasetya, M. N. (2020). Dapatkah Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Guru dan Kualitas Pelayanan Pendidikan Mempengharuhi Kepuasan Orang Tua Siswa. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 6(1), 87–97. https://doi.org/10.30596/edutech.v6i1.4399
Sudarsana, I. K. (2016). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah Dalam Upayapembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu, 1(1), 1. https://doi.org/10.25078/jpm.v1i1.34
Wahyuni, E. S., & Yokhebed, Y. (2019). Deskripsi Media Pembelajaran Yang Digunakan Guru Biologi Sma Negeri Di Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 8(1), 32. https://doi.org/10.31571/saintek.v8i1.1105
Winarti, A. (2020). Implementasi Parenting Pada Pendidikan Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. JurnalPendidikan PembelajaranPemberdayaan Masyarakat, II(2), 131–145.
Yuliana, L. (2016). Peran Komite Sekolah dalam Mewujudkan Sekolah Efektif. Jurnal Ilmiah WUNY, 18(2), 1–116. https://doi.org/10.21831/jwuny.v18i2.10003
Yuliana, L. (2018). Achievement of National Standards of Education As a Predictor. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3, 129–140.
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jies.v1i2.3004
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JIES: Journal of Islamic Education Students
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JIES is a journal of Islamic Education Students have been indexed on: