The Impact of Fiqih Ibadah Materials on Amaliyah of Vocational High School Students
Abstract
This study aims to determine the impact of fiqh ibadah (worship fiqh) material on the amaliyah (worship practice) of the 287 XII grade students at SMKN 1 Kinali, during the Covid 19 pandemic, because globally a third of the earth is experiencing the disaster. This research was conducted using a qualitative method with a case study design. All data were taken using in-depth interviews to fifteen informants who were selected using the purposive sampling technique. The researcher also took data through documentation and observation. All data were then analyzed by thematic and document analysis. Overall the results show that there are five kinds of mahdhah and ghairu mahdhah worship carried out by SMK students as routine activities such as praying, fasting, giving alms, caring for fellow humans, and improving religious understanding.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alpian, Y., Anggraeni, S. W., Wiharti, U., & Soleha, N. M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurna Buana Pengabdian, 1(1), 66–72. https://doi.org/10.36805/jurnalbuanapengabdian.v1i1.581
Amirudin, A. (2019). Memahami Otentisitas Konsep Tuhan; Kaca (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 9(1), 65–86. https://doi.org/10.36781/kaca.v9i1.3008
Aziz, A. Z. (2015). Manajemen Berbasis Sekolah: Alternatif Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah. El-Tarbawi, 8(1), 69–92. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss1.art5
Fatona, N. (2020). Problematika Pendidikan Dalam Menyongsong Masa Depan Yang Gemilang. ’Adalah, 4(4). https://doi.org/10.15408/adalah.v4i4.16107
Firdaus, F. (2020). Implementasi dan Hambatan pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid 19. Utile: Jurnal Kependidikan, 6(2), 220–225. https://doi.org/10.37150/jut.v6i2.1009
Haryoko, S., & Jaya, H. (2017). Pengembangan Media Ajar Pada Mata Kuliah Pengantar Pendidikan Kejuruan. Jurnal Mekom (Media Komunikasi Pendidikan Kejuruan), 4(2). https://doi.org/10.26858/mekom.v4i2.5134
Hidayati, W. R., & Warmansyah, J. (2021). Aulad : Journal on Early Childhood Pendidikan Inklusi Sebagai Solusi dalam Pelayanan Pendidikan Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. 4(3), 0–4. https://doi.org/10.31004/aulad.v4i3.161
Inanna, I. (2018). Peran Pendidikan Dalam Membangun Karakter Bangsa Yang Bermoral. Jekpend: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 1(1), 27–33.
Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. Holistik, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–21.
Karo-karo, D. (2019). Membangun Karakter Anak Dengan Mensinergikan Pendidikan Informal Dengan Pendidikan Formal. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–13.
Khoiriyah, I. K., Roziqin, M. M., & Ulfa, W. K. (2020). Pengembangan {Kurikulum} {Pesantren} dan {Madrasah}; {Komponen}, {Aspek} dan {Pendekatan}. Qudwatuna, 3(1), 25–46.
Kurdi, M. S. (2020). Doktrin Ajaran Islam untuk Generasi Muslim Di Masa Pandemi Info Artikel Keyword Abstrak. Jurnal Hawa, 2(2), 159–175.
Manik, W. (2020). kewajiban Menuntut Ilmu. Waraqat: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 17. https://doi.org/10.51590/waraqat.v2i2.63
Mualim, R., & Saputra, M. F. (2021). Optimizing Online Learning during Covid 19 Pandemic in Junior High School. Journal of Islamic Education Students (JIES), 1(1), 19. https://doi.org/10.31958/jies.v1i1.3193
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Purnama, S. (2018). Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education: Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha Pengasuhan Digital untuk Anak Generasi Alpha. Al Hikmah Proceedings on Islamic Early Childhood Education, 1, 439–502.
Purnamasari, D. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 1. https://doi.org/10.29240/jbk.v1i1.233
Purwanti, D. (2017). Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Dan Implementasinya. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 1(2), 14–20. https://doi.org/10.20961/jdc.v1i2.17622
Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13(1), 23–36.
Rusdiana, A., Kodir, A., & Godjin, A. (2020). Risalah Ramadhan Mengharap Maghfirah Menuju Mardhatillah. Pustaka TRESNA BHAKTI Cibiru.
Sabri, A., Warmansyah, J., Amalina, A., & Aswirna, P. (2020). Implementasi Pengintegrasian Keislaman Dalam Pengenalan Konsep Matematika Anak Usia Dini. 2020, 4(1), 23–30. https://doi.org/doi.org/10.15548/mej.v4i1.1240
Saihu, S. (2020). Konsep Pembaharuan Pendidikan Islam Menurut Fazlurrahman. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 82–95. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i1.76
Saleh, K., & Jamil, N. (2020). Konstribusi Pembelajaran Aik Terhadap Pelaksanaan Ibadah Sholat Mahasiswa STKIP Muhammdyah Muaro Bungo. Jurnal Tunas Pendidikan, 3(1), 1–21. https://doi.org/10.52060/pgsd.v3i1.382
Septiani, A., & Kejora, M. T. B. (2021). Tingkat Aktivitas Belajar Siswa pada Pembelajaran Online Pendidikan Agama Islam di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2594–2606.
Shofiyah, S. (2018). Prinsip-Prinsip Pengembangan Kurikulum dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 122–130. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.464
Suryani, L. (2007). Analisis Permasalahan Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Masyarakat Indonesia. JIV, 2(1), 42–48. https://doi.org/10.21009/JIV.0201.6
Suryapermana, N., & Imroatun. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. FTK Banten Press.
Tilaar, H. A. R. (2003). Kekuasaan Dan Pendidikan, Manajemen Pendidikan Nasional Dalam Pusaran Kekuasaan. Rineka Cipta.
Wantoro, A. (2019). Sistem Informasi Berbasis Web Untuk Pengelolaan Penerima Dana Zakat, Infaq Dan Sedekah. Jurnal Tekno Kompak, 13(2), 31. https://doi.org/10.33365/jtk.v13i2.338
Warmansyah, J. (2020). Program Intervensi Kembali Bersekolah Anak Usia Dini Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 743. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.573
Warmansyah, J., & Amalina, A. (2019). Pengaruh Permainan Konstruktif dan Kecerdasan Visual- Spasial Terhadap Kemampuan Matematika Awal Anak Usia Dini. Math Educa Journal, 3(1), 71–82. https://doi.org/10.15548/mej.v3i1.270
Zakariah, Askari, M., Afriani, V., & Zakariah, M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research and Development (RnD). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/jies.v1i2.3431
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Eka Satriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JIES is a journal of Islamic Education Students have been indexed on: