EFFECTIVENESS OF BITHAQATUL JUMLAH HUNTING GAME IN IMPROVING ARABIC TEXT READING ABILITY / EFEKTIVITAS PERMAINAN BERBURU BITHAQATUL JUMLAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA TEKS BAHASA ARAB
Abstract
This study aims to determine the effectiveness of bithaqatul jumlah hunting game in improving students' Arabic text reading ability of MTs Al-Inayah, Bandung City. This study used quantitative research with a quasi-experimental design of non equivalent control group designs. The experimental class was VIII D consisting of 23 students and the control class was VIII B consisting of 23 students. Data collection technique used in this study is test. The results of this study prove that using the bithaqatul jumlah hunting game is more efficient in improving students' Arabic reading skills when compared to conventional methods. From the normalized gain test results, it can be seen that the experimental class achieved a score of 0.713 (high category), while the control class obtained a score of 0.453 (medium category). A language educator should consider this approach as a teaching strategy. Especially on the innovation of learning methods through language games, which can be implemented in schools to improve students' reading skills. This research provides further recommendations for the mastery of intensive reading skills using the bithaqatul jumlah hunting game technique.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainin, M. (2018). Penilian dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madraasah atau Sekolah: HOTS, MOTS Atau LOST. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab IV, 166–165.
Alias. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Bahasa Arab Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Tutor Sebaya di Kelas XII IPA 2 MAN 3 Bone. Silabi Education, 9(1), 5–24.
Alnashr, M. S. (2019). Penilaian Kemampuan Membaca Bahasa Arab Anak Kelas Rendah Madrasah Ibtidaiyah di Kabupaten Pati. Elementary: Islamic Teacher Journal, 7(1), 149. https://doi.org/10.21043/elementary.v7i1.4925
Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktika, 11(1), 41–62. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i1.161
Bahri, A. (2016). Strategi pembelajaran Reading Questioning and Answering (RQA) pada Perkuliahan Fisiologi Hewan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Jurnal Bionature, 17(2), 107–114.
Baroroh, R. U., & Rahmawati, F. N. (2020). Metode-Metode Dalam Pembelajaran Keterampilan Bahasa Arab Reseptif. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 9(2), 179–196. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v9i2.181
Fauji, V. A., Qutni, D., & Nawawi, M. (2020). Efektivitas Media Flashcard Terhadap Kemampuan Membaca Nyaring (Al-Jahriyah) Dan Membaca Dalam Hati (Ash-Shamitah) Bahasa Arab Siswa Kelas VIII Mts Negeri 1 Purbalingga Tahun Ajaran 2018/2019. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 9(1), 74–79. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/laa
Fauzia, M., Slamet, A. N., & Gunawan, H. (2020). Penggunaan Teknik Permainan Berburu Tarkib Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Materi Tarkib. Ta’lim Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.15575/jpba.v3i1.7444
Gianistika, C. (2021). Strategi Pembelajaran Contextual Teaching Dan Motivasi Siswa Terhadap Hasil Belajar Membaca Nyaring Bahasa Indonesia. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 656–671.
Gumiandari, S. (2021). Strategi Pembelajaran Aktif Bahasa Arab (R. Zaenudin & I. Nafi’a (eds.)). CV. Zenius Publishing.
Hidayat, A. (2013). Pengertian dan Rumus Uji Saphiro-Wilk. Statistikian. https://www.statistikian.com/2013/01/saphiro-wilk.html
Kholifah, N. (2019). Pendekatan Ilmiah (Scientific Approach) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti 2013: Studi Analisis Berdasarkan Paradigma Positivistik. CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 1–22. https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.70
Khotiah, S. (2020). Peningkatan Kompetensi Membaca Teks Berbahasa Arab melalui Metode Qiraah Mata Pelajaran Bahasa Arab di MTs Negeri 8 Karangmojo. Jurnal Pendidikan Madrasah, 5(2), 237–246. https://doi.org/10.14421/jpm.2020.52-09
Komputer, W. (2017). Ragam Model Penelitian dan Pengolahannya dengan SPSS (Giovany (ed.); 1st ed.). Yogyakarta: Andi.
Kosim, A. (2021). Nama-nama Pesantren di Bandung Raya. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 1–23. https://doi.org/10.52593/klm.02.1.01
Lathifah, F., Syihabuddin, S., & Al Farisi, M. Z. (2017). Analisis Kesalahan Fonologis Dalam Keterampilan Membaca Teks Bahasa Arab. Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(2), 174–184. https://doi.org/10.15408/a.v4i2.6273
Masitoh, N. H. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab di Kelas VII MTsN Yogyakarta I. UIN Sunan Kalijaga.
Nihayati, C. W., & Agustriasih, N. (2021). Penggunaan permainan untuk meningkatkan semangat dan minat dalam pembelajaran Bahasa Arab di sekolah. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V, 423–438. http://prosiding.arab-um.com/index.php/semnasbama/article/view/820
Nisa, U. K., Hidayat, A. F. S., Qoyim, M. H. A., Suja, A., Tunaimah, S. K., Yulianti, N. P., Firdaus, M. Y. A., & edy r. (2022). Implementasi Metode Qira ’ ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Benjole : Borneo Journal of Language and Educationorneo Journal Of, 2(2), 109–121.
Noer, S., & S.A.P, R. S. (2023). Kebijakan Pemerintah dalam Peningkatan Kualitas Mutu Guru Pendidikan Agama Islam; Analisis Sistematik Literatur Review. Tarbawi Ngabar, 4(2), 165–195. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v4i2.520.
Nuha, U. (2018). Permainan Treasure Hunt sebagai Sebuah Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Tarbiya Islamia : Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 7(2), 256. https://doi.org/10.36815/tarbiya.v7i2.230
Nurrohmah, Rahmawati, N., & Busri, H. (2020). Efektivitas Metode Mim-Mem (Mimicry Memorization) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara dan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas VIII MTs Maarif NU 04 Tamansari Purbalingga. Lisan Al-Arab, 9(2), 95–103. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/laa
Ratminingsih, N. M. (2010). Penelitian Eksperimental Dalam Pembelajaran Bahasa Kedua. Prasi, 6(11), 31–40.
Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Press. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201
Saleh, N., Fauziah, S. N., Maulani, H., Khalid, S. M., & Tantowi, Y. A. (2022). The Use of Scrabble as A Learning Media in Arabic Learning. ICOLLITE 2022, 14(4), 358–362. https://doi.org/https://doi.org/10.2991/978-2-494069-91-6_56
Sugiarsih, S. (2010). Permainan Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta, September, 16.
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sundayana, R. (2016). Statistika Penelitian Pendidikan (3rd ed.). Alfabeta Bandung. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=990230
Syahfitri, M. (2008). Analisa Unsur Hara Fosfor (P) pada Daun Kelapa Sawit Secara Spektrofotometri di Pusat Penelitian Kelapa Sawit (PPKS) Medan. Karya Ilmiah, 1–24. https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/72282
Zakiyah, M. J. S. Z., & Hajib, Z. A. (2021). The Effectiveness of Grammatical Hunting Game Method towards Students’ Arabic Learning Motivation. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(1), 149–166. https://doi.org/10.24042/albayan.v%vi%i.7344
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/lughawiyah.v5i2.10807
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Lughawiyah Indexed By:
Lughawiyah distribute under Lisensi Creative Commons Atribusi-NonKomersial 4.0 Internasional.
View My Stats lughawiyah