Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif dengan Aplikasi Inshot pada Mata Pelajaran PAI
Abstract
The purpose of this research is to produce valid and practical interactive video learning media on “Akidah Akhlak” subject using Inshot application by conducting ADDIE (Analysis, Design, Development, Implement and Evaluation) development model. The first stage was need analysis. Data were obtained by observing the teaching process of “Akidah Akhlak:, analyzing the media used by teachers, investigating students’ characteristics, and examining the syllabus of “Akidah Akhlak” subject for Grade X at MAN Solok. The second stage was design. The outline of the media program was drawn up at this stage. The third stage was development. At this stage, 3 experts validated the developed products. At the fourth stage (implement), a trial was carried out on grade X students of MAN in Solok. At the last stage (evaluation), the validity and practicality of the product were examined. Based on the data analysis, the validity of the product was 0.89 in highly valid category and the practicality was 0.86 in highly valid category. It can be concluded that the interactive video learning media using Inshot application can be used in “Akidah Akhlak” learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnin, A. R. (2016). Pengembangan Video Stop-Motion sebagai Media Pembelajaran Peserta Didik SMA/MA Kelas X Pada Materi Pokok Ikatan Kimia (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga).
Anyan, A., & Setyawan, A. E. (2022). Keefektifan Video Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Smk Pada Masa Pandemi Covid-19. Vox Edukasi, 13(1), 548153.
Daryanto. (2013). Media Pendidikan (Perannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran). Yogyakarta: Gava Media
Dwiyogo (2013). Media Pembelajaran. Malang: Wineka Media
Guntoro, T. S., Ansar, C. S., & Nasruddin, N. (2022). Peningkatan Keterampilan Membuat Video Pendukung Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Inshot dan VN Bagi Guru Olahraga di MGMP Kota Jayapura. Journal of Community Empowerment, 1(2), 75-81.
Hardianti, H., & Asri, W. K. (2017). Keefektifan penggunaan media video dalam keterampilan menulis karangan sederhana bahasa Jerman siswa kelas XII IPA SMA Negeri 11 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing Dan Sastra, 1(2), 123-130.
Kiki. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Matematika Menggunkan Aplikasi Adobe Flash. Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika. 6(2)
Nishwa. (2012). Pengembangan Bahan Ajar Mendengarkan Berbasis Video Interaktif Bermedia Flash Kelas VII di SMP. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia
Norma. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Dengn Melalu Video Pembelajaran Pada Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Covid-19. Social: Inovasi Pendidikan IPS. 1(2)
Purwati., (2021). Implementasi Media Video Interaktif Untuk Meningktkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa Kelas IV SDN Tulung 03 Pda Tema 8 semester 2. Jurnal Penelitian Edukatif. 3(2)
Puspitasari, (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan Masa Pandemi Covid-19 Pada Guru SD Negeri Dukuhwaru 01. Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dn Keislaman 11(2)
Sofiyullah, N., (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Berbasis Materi dan Soal Sebagai Suplement Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Mata Pelajaran IPA. Semarang. UIN Semarang
Haryati. S, (2012). ( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam. Academia, 37(1), 13.
Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, Adr. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735
Yuanta, F. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 91.
DOI: http://dx.doi.org/10.31958/atjpi.v5i1.12313
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Rizki Pebrina, Zeli Afrilia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
At-tarbiyah Al-mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam Indexed By:
at-Tarbiyah al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.